2.1 Mötesplats KRIK

Lekar med barn är ett väldigt tacksamt sätt att umgås på. Barn tycker om att leka.

Det viktigaste med arbetet är att barnen får ha kul. Känns det som att lekarna blir otydliga eller att de inte förstår så kan man försöka sitt bästa att demonstrera. Men oftast kan barnen vara glada även om de inte förstår. I huvudsak är det du som ledare som avgör om barnen kommer att ha kul eller inte. Om du tycker att det är kul och skrattar så kommer barnen också att tycka att det är kul. Utstrålar du osäkerhet kommer barnen att känna av det.

Här nedan följer lite tips på lekar man kan använda sig av när man leker med barn som inte pratar samma språk som du.

RINGLEKAR

Detta passar utmärkt för lite yngre barn. Lekarna kan gå ut på sånger och rörelser om de är riktigt små.

Exempel på ringlekar är:

Hattleken

Alla sitter i en ring och låter en hatt gå runt till person efter person i ringen. Varje deltagare måste ta på sig hatten innan den får ge den vidare till den som sitter bredvid. En sång eller låt pågår under tiden och när musiken stannar så är det den personen som håller i hatten som åker ut. Leken avslutas med en vinnare.

Hunden och benet

Alla sitter i en ring med en person i mitten av ringen. Denne person symboliserar hunden. Alla sitter med händerna bakom ryggen. Hunden får sova medan en sång sjungs “vem har gömt karos ben voff voff voff voff voff” och när sången tystnar är det dags för hunden att vakna och leta efter sitt ben. Under tiden hunden sover går ett föremål runt i ringen och någon håller den bakom ryggen när hunden vaknar.

Hunden väljer en person i ringen som hen tror har benet och skäller mot denne som i sin tur måste visa fram sina händer. Om hunden skäller på fel person går hen vidare till en annan person och letar på så sätt tills hen hittat benet.

Viskleken

Den här leken är givetvis utmanande om deltagarna inte talar samma språk. En person börjar viska ett ord till den som sitter bredvid som i sin tur viskar ordet vidare till nästa person. Ordet vandrar på det sätter genom hela ringen till den sista personen som säger ordet högt för att se om det lyckats gå oförvanskat genom ringen.

Björnen Sover

Duck, Goos

Alla sitter i en ring och en person rör sig utanför ringen. Personen rör vid huvudet på deltagarna i tur och ordning medan hen går utanför ringen. Vid varje klapp säger personen “duck”

Man kan även leka denna lek med en boll. Då lägger personen bollen bakom den deltagare som ska jaga, som i det första fallet blir “goos”

Ett, två tre rött ljus! (Ett två tre stopp!)

Här ställer sig alla deltagare på ett linje. Ett visst avstånd fram - förslagsvis mot en vägg - står en deltagare med ryggen vänd mot resten av gruppen. Denne räknar “ett, två, tre, rött ljus!” När denne har uttalat “ljus” vänder personen sig om mot gruppen. Alla deltagare har under tiden sprungit i riktning mot räknaren och måste “frysa till is” när denne vänder sig om. Om man råkar röra sig eller inte hinner stanna så att räknaren ser det så får man gå tillbaka till startlinjen.

Försten fram till räknaren vinner och får räkna.

För att förenkla den här leken då man talar olika språk kan man välja att säga “ett, två, tre, Stopp!” istället. Stop är ett internationellt uppfattat ord.

LEKAR TILL MUSIK

Dansstopp

Alla dansar fritt tills musiken stannar. Då ska alla stå stilla. Rör man sig åker man ut. När en deltagare har åkt ut börjar musiken igen och med det nästa omgång.

Hela havet stormar

Medan musiken spelar går alla deltagarna runt i en ring runt stolar. När musiken tystnar ska alla deltagare sätta sig ned på varsin stol. Det finns alltid en stol färre än deltagarantalet så när någon har åkt ut så måste man även ta bort en stol. Det betyder att den som inte får någon stol när musiken stoppas åker ut.

(Har man inte tillgång till stolar kan man skapa en ring av ett rep och låta “banan” vara utanför ringen. När musiken slutar sätter man sig ned. Den som sätter sig sist åker ut.)

Klassiska ringdanser så som små grodorna, kycklingdansen.

BOLLEKAR (FUNKAR FÖR ALLA ÅLDRAR)

Bollekar funkar mestadels för alla åldrar men det kan vara utmanande att förklara regler för yngre barn.

-Spökboll (förklaring finns på "aktivitetstips")

-Smackboll (förklaring finns på "aktivitetstips")

-Konfotboll (förklaring finns på "aktivitetstips")

Bomullsleken

Använd bomullstussar och vaselin. Sätt en klick vaselin på nästippen hos barnen. De plockar sedan upp bomullstussarna med hjälp av näsan. Låt de sedan tävla om att hämta/flytta tussarna som en stafett.

Dragkamp

Du behöver ett långt rep och två lag. Lagen tar tag i varsin ände av repet och vid given signal ska lagen tävla vem som kan dra det andra laget till sig. Starkast lag vinner.

Snappa näsduk

Följa John

Om gruppen är stirrig eller svår att samla kan följa John vara en bra lek. Samla barnen i en ring och börja med några lätta rörelser ståendes (ex armarna upp i luften, klapp, stå på ett ben etc.) Lek sedan spontant med dem. Detta är också ett bra knep när man vill få en grupp barn att lyssna.

Stafetter

- Skidskytte

- Hinderbanor

För äldre barn eller om de är duktiga på engelska eller har en tolk

  • Brännboll (med racket eller kast)
  • Skidskyttestafett
  • Kubb
  • Ultimate fresbee (med svans)