Lära känna lekar

MONKEY IN A TREE

I denna lek gäller det alla hålla sig kvar längst.

Deltagarna går runt och "minglar" när lekledaren ropar ett kommando ska deltagarna så snabbt de kan hitta personer att utföra kommandot med. Blir de utan kompanjoner åker de ur leken. Här finns oändligt många kommandon endast fantasin sätter gränser. Vill man göra leken ännu lite svårare kan man bestämma att om man är för många när man gör kommandot åker hela den gruppen ut.

Exempel på kommando:

2 pers: "Monkey in a tree"- En deltagare hoppar upp på en annans rygg/famn

3 pers: " Hönshuset"- 2 personer ställer sig med händerna mot varandra som ett hus. Den tredje sätter sig på huk i huset och agerar höna.

4 pers: "Julgransdansen"- En deltagare ställer sig med armarna uppåt och ska gestalta en julgran. Resterande 3 dansar ringdans runt omkring och sjunger på valfri julåt.

5 pers: "Brödrosten" 3 personer ställer sig med armarna rätt ut. Resterande 2 ställer sig mellan personerna och hoppar upp och ner precis som bröden i en brödrost.

6 pers: "Fiskekortet" En deltagare lägger sig horisontellt i famnen på 4 stående stolta deltagare som en jättestor fisk. Sjätte medlemmen ska sätta sig på huk framför och agera fotograf.

7 pers: " Bussen" Här ska 1 person sätta sig på huk och agera busschaufför. Bakom denna ska 3 st par sätta sig bakom och gunga lite upp och ner.

SAMURAJEN

Här ska alla deltagare ställa sig i en ring. Varje deltagare ska sätta ihop sina handflator så att armarna liknar ett svärd. En deltagare börjar (förslagsvis lekledaren). Denna person tar händerna rakt upp och riktar dem sedan mot en annan deltagare i ringen. Personen som händerna riktas emot besvarar genom att själv drar upp händerna rakt upp i luften och sedan skickar vidare till någon annan. De 2 personer som står vid sidan om mottagaren ska i takt med att personen har armarna rakt upp i luften rikta ett "slag" i magen på denna person (tänk på att det inte ska vara ett slag utan bara en gest). Denna ordningsföljd och takt pågår tills någon glömmer att besvara, att någon av personerna vid sidan om glömmer slaget eller att man inte gör det i någorlunda takt. Då åker den personen ur ringen. Det gäller alltså att vara en av två kvar. Vill man endast ha en vinnare kan de två finalisterna tex klunsa om vinsten

Varje gång man utför ett slag, mottag eller riktingsrörelse måste ett samurajskrik göras tex "haaaja"!

Variant: För att lära sig alla namn kan man istället för att göra ett samurajskrik säga namnen varje gång man gör en rörelse. Alltså upprepas namnen 3 gånger per takt.

HÄMTA NÅGON SOM...

Här ska deltagarna delas upp i 2 grupper. Ena gruppen ställer sig på en sida plan och andra på motsvarande. Varje deltagare tävlar individuellt. Ena gruppen börjar att tävla mot varandra. Lekledaren ropar "Hämta någon som...." därefter ska de tävlande deltagarna springa så snabbt de kan och hämta någon som detta påståendet stämmer in på och sedan springa med denna person i handen tillbaka till startlinjen. Hittar man ingen eller kommer sist tillbaka åker denna tävlande ut. De hämtade personerna går tillbaka och en ny omgång börjar. De personer som blir hämtade åker aldrig ut. När man utsett en vinnare i ena gruppen är det den andra gruppens tur att tävla.

STEN-SAX-PÅSE-DUELLEN

Alla minglar runt i en stor klunga. Man hittar och utmanar någon i sten-sax-påse. Förlorar man blir man den andras “fanclub” som följer efter och hejar och ropar personens namn. Den som vann utmanar någon annan men förlorar, då blir personen och alla dess följare istället fanclub till den som vann. Leken fortsätter tills två personer med varsina supportrar möts i en storslagen final där tillslut en person står som segrare.

FRUKTSALLAD

Denna lek kräver stolar. Alla utom en tar varsin stol och formar en tät ring. Den utan stol ställer sig i mitten. Den person i mitten ska säga ett påstående som passar in på en själv t.ex. “Jag har ett husdjur”. Alla i ringen som har ett hursdjur ska då ställa sig upp och snabbt försöka hitta en annan plats. Den som sen blir utan plats får då ställa sig i ringen och säga ett nytt påstående.

Vill man göra det lite svårare, kan man lägga till att man alltid måste flytta sig om det finns en plats ledig till höger om en. Detta gör att ringen hela tiden rör sig och man måste vara snabb för att få en plats.