Bollekar

KILLERBALLVARIANT

Man väljer ut en plan där alla utom en rör sig inuti (t.ex. tennisplan om man är många eller badmintonplan om man är få). Personen på utanför planen ska ta de som är inne på planen genom att kasta och träffa dom med en mjukboll. Blir man träffad så hjälper man till att försöka kasta på dom som är kvar på planen. Om bollen fastnar inne på planen så får de som är utanför springa in och hämta bollen men man måste ta sig ut för att få lov att kasta igen. Man kan köra olika varianter med att man inte får springa med bollen på sidan av planen och att de som är på planen får lov att skydda sig med händer och huvud. Är man många på samlingen så kan det vara bra att man inte får skydda sig alls, då tar det kortare tid. Det är även bra att använda fler än en boll på sidan, kanske 2-3 stycken.

KILLERBALLVARIANT MED "PLÅSTER"

Utgå från vanlig killerball, men om man blir träffad så ska man hålla en hand på det träffade stället (som ett plåster) och spela vidare med bara en hand. Även vid nästa träff ska du hålla en hand på det träffade stället och fortsätta springa runt. Därmed kan du inte längre kasta några bollar utan bara inrikta dig på att springa och se till att inte bli träffad. Vid tredje träffen åker man ut. Glöm inte att man måste hålla händerna på de träffade ställena hela tiden. T.ex. om man blir träffad på foten måste man springa böjd och hålla på det stället.

PLINTBOLL

Redskap: En stor skumboll. Två små plintar eller område på golvet där "målvakten" står.

Man delar upp i två lag. Båda lagen ska se till att kasta bollen till sin målvakt (som bara får röra sig i det avgränsade området). Om målvakten greppar bollen så får man ett poäng. Man får inte springa med bollen, utan man måste hela tiden passa sina medspelare för att komma närmare målet. Motståndarna erövrar bollen genom att antingen bryta en passning eller slå ner bollen i golvet. Man får då börja med bollen från det stället den studsade i golvet. När en spelare håller i golvet får han inte bli angripen av motståndarna. Man kan lägga till egna regler utifrån hur aktiviteten utvecklar sig.

SKÖLDBOLL/PANSARBOLL

Material: Tunna madrasser och en mjukboll

Beskrivning: Till den här leken behövs, beroende på hur många som är med, flera tunna madrasser och en mjuk boll. Utse två jägare och dela in resten av gruppen i par. Jägarna får inte springa med bollen men får passa varandra. Varje par får varsin madrass som de sedan får använda som sköld för att skydda sig mot jägarna. Blir någon i laget träffad är båda i laget ute.

SPÖKBOLL

Dela upp gruppen i två lag och ställ gärna ut innebandymål, bänkar och dylikt som skydd. Leken leks bäst med 4-5 mjuka bollar, men det går även bra om man kastar innebandybollar. Om en spelare träffas direkt utan studs hamnar personen i fängelset som är ”bakom” motståndarnas planhalva. Spelaren blir inte obrukbar där utan snarare tvärtom. Nu kan man anfalla från två håll och även samla upp returer! Fångar man bollen utan studs hamnar den som kastade i fängelset och när alla i ett lag är i fängelset har det andra laget vunnit.

JÄMTLÄNDSK BRÄNNBOLL

Alla vet att man blir varm av att röra på sig. I Jämtland är det nästan alltid kallt så därför är det viktigt att röra på sig. Den här varianten av brännboll fungerar perfekt för att bli varma eller bara för att det är roligt. Grundreglerna är som vanlig brännboll men utelaget behöver inte utse någon brännare. Laget bränner innelagets löpare genom att passa bollen till ALLA inom laget. När den sista i utelaget har bollen ropar denne ”bränd” och alla löpare som är på banan vid det tillfället blir då brända, som i vanlig brännboll, och får gå tillbaka en kon. Innelaget har också lite andra regler. Alla i laget får springa när de vill oavsett vart de står i ledet. Så om någon i innelaget får på ett kanonslag får hela laget springa och försöka samla poäng till slutsumman. Rörigt? Ja. Roligt? O, ja!

KONBOLL

Deltagarna delas in i två lag. Varje lag har en plint på sin planhalva med fem stycken koner uppställda på. Målet är att välta ner motståndarlagets koner genom att träffa dem med en mjukboll. Det är inte tillåtet att springa med bollen (eller kasta den framåt åt sig själv att plocka upp) den måste passas mellan lagmedlemmarna. Poäng delas ut för varje kon som välts ner. Konerna får inte hållas kvar på plats utan bara göra svåra att träffa genom att stå i vägen helt enkelt. När koner blivit välta ställs de tillbaka på plats igen och det lag vars koner blivit välta börjar boll från egen plint. Om man inte har tillgång till en plint kan man ha konerna på golvet och markera ut ett litet område som man inte får gå innanför och täcka.

MULTIBOLL/BOLLSPORTS TRIATHLON

Välj ut 3-4 populära bollsporter och ställ upp två mål på en mindre plan. Dela sedan in gruppen i två lag och ställ upp två bänkar på sidan om planen som fungerar som avbytar-bänkar. På avbytarbänken måste man gå i ordning, sist in-sist ut. En lekledare, som kan vara med i leken, ropar högt ut vilken sport och hur många som ska spelas med jämna mellanrum under leken. Lekledaren kan t ex skrika: ”Innebandy 3 personer!”. Då måste de tre som står på tur i varje lag ta varsin innebandyklubba och försöka göra mål. Efter några minuter av innebandy ropar på nytt ”Fotboll 1 person!” Då möts alltså de nästa i varje lag i en ”match” i 1-1 fotboll. Varje mål i alla sporter räknas som ett poäng och det lag med flest poäng i slutet vinner. Lekledaren bestämmer alltid tid, sport och hur många som ska spela så det är viktigt att lekledaren är en person som känner av gruppen bra och märker när det är läge att byta. En kul detalj är att byta väldigt snabbt om det ena laget är helt överlägset på den sporten som spelas för tillfället.

DOKTOR KRIK

Man delar upp planen i två delar en tydlig mittlinje. Ett lag på var sin sida som skall kulla det andra laget med hjälp av ett valfritt antal mjukbollar. Blir man träffad sätter man sig ned. För att få va med igen måste man bli "behandlad" av Dr. KRIK, detta sker genom att Dr. KRIK lägger handen på den skadeskjutnes huvud och han får va med igen. Så långt är allt väldigt enkelt. Innan man börjar har lagen, utan att det andra laget fått reda på vem, utsett varsin Dr. KRIK. Dr. KRIKs hemliga identitet är nyckeln i leken o denna skall hållas hemlig under hela lekens gång. Det gäller därför att flera i laget går runt och "behandlar" patienterna och dessa inte visar vem, som är den riktiga Dr. KRIK genom att stiga upp vid rätt tillfälle. Samtidigt gäller det självklart att skydda Dr. KRIK, blir han/hon träffad kan ingen behandlas och laget kommer till slut att besegras. Laget sista uppgift blir naturligtvis att fundera på vem som är Dr. KRIK i det andra laget.

Efter att alla är tagna och spelet är över så ska det vinnande laget avslöja vem i det andra laget som var Dr. KRIK, om de gissar fel så förlorar dom den omgången.

Vill du se hur den går till? Se klipp här!

DOPPBOLL

Dela in gruppen i två lag och gör upp en plan med två baslinjer. Nu gäller det att passa bollen inom laget för att slutligen komma fram till motståndarlagets baslinje och göra poäng. Problemet är bara att man alltid måste ”doppa” bollen i marken innan man kastar vidare. Doppar man inte bollen går bollen över till det andra laget.

NORSK KANONBOLL

Utgå ifrån klassisk spökboll. Två lag på vardera sida av en mittlinje och där man har ett spöke bakom det andra lagets bakersta gräns. Vi har helt säkert spelat den varianten i skolan när vi var mindre, eller hur? Ändringar: Lagen utser istället för ett spöke en kung som börjar på andra sidan. Kungen har 3 liv som kan användas taktiskt. Det lag som först träffar kungen tre gånger har vunnit. När det är få spelare kvar på planen så kan kungen springa över och hjälpa sitt lag att bekämpa motståndarna, men man ska då vara extra rädd om kungens liv. Man kan få tillbaka spelare in på spelplanen igen genom att de som har blivit tagna och står på fel sida, träffar en motståndare, då får man gå tillbaka in i spel igen. Så det är nästan alltid smartast som spelare att kasta över bollen till sina medspelare som har blivit tagna för att de ska komma tillbaka i spel igen. Om man har kungen "i spel" och lyckas få tillbaka lite spelare på planen igen så kan man välja att skicka tillbaka kungen till "fel sida" igen så att kungen inte kan bli tagen. Om kungen blir träffad den tredje gången så är spelet över även om man har "vanliga" spelare kvar på planen. En annan skillnad är också att man får lov att springa med bollen obegränsat. Det är roligast att köra med 2-3 bollar samtidigt.

PAINTBALL

Redskap: Minst sex mjuka bollar (Kan ha fler beroende på hur många man är). Många små tygbitar, legobitar, ärtpåsar eller annat som man kan använda som skatter. Många små gummiband. Gympasalsredskap, t.ex. plintar, madrasser och andra saker man kan gömma sig bakom. Gör upp en spelplan som har typ samma förutsättningar för att gömma sig och ta skydd på båda sidor av mittlinjen. Man delar upp deltagarna i två lag som får varsitt "fort" hyfsat långt ifrån varandra på spelplanen. Lagen får tilldelat sig lika många skatter som man placerar öppet och synligt i sitt fort. Spelet går ut på att man dels ska träffa motståndarna med de mjuka bollarna som man kan kasta och dels ska man ta sig över till motståndarnas fort och ta skatter som man sen springer tillbaka och lägger i sitt eget fort. Man kan spela en omgång på 5-10 minuter och när tiden är ute räknar man dels hur många gummiband laget har och hur många skatter man har. För alla skatter får man ett pluspoäng och för alla gummiband får man ett minuspoäng.

Regler:

1. Om man blir träffad så måste man springa till stället där man har lagt ett lager av gummiband och ta på sig ett på armen. Sedan springer man tillbaka till sitt fort och får sen börja springa igen.

2. Om man blir träffad av en boll på "hemvägen" när man bär på en skatt, måste man lägga skatten rakt ner där man står. Vem som helst får plocka upp den skatten sen och lägga i sitt fort.

3. Man får bara ta en skatt åt gången.

4. Man får springa med bollen och blir tagen på hela kroppen utom huvudet.

SPRINGVOLLEYBOLL

En blandning av fotboll, volleyboll och ultimate frisbee. Två lag och två mål (fotbollsmål funkar bra). Man tar sig framåt genom att passa volleybollen mellan varandra med volleybollslag, man får bara ta en touch åt gången. Målet är att ta slå in bollen i motståndarnas mål. Motståndarna försvarar sig genom att försöka slå ner bollen i marken, om man lyckas med det så övertar man bollen och får börja slå volleybollslag till sina medspelare. Två-tre spelare i samma lag kan följas åt över planen och slå bollen till varandra och på så sätt ta sig framåt ganska snabbt, men det gäller ju att göra det på ett sätt så att inte motståndarna kan bryta. Om man tappar bollen så den studsar i golvet eller i väggen så får det andra laget ta över bollen. Man kan gärna spela med två bollar, men kanske börja första minuterna med en boll så att alla kommer in i det från början.

STRESSVOLLEYBOLL

Lagen har varsin boll och servar samtidigt. För att få poäng måste man vinna två bollar efter varandra. Om lag A vinner första bollen, kan lag B ändå få poänget om dom vinner de två nästa bollarna. Det betyder att om lag A vinner en boll måste lag B hämta den och få den i spel igen fortast möjligt (alltså serva den på nytt) före lag A vinner sin andra boll. Vinner lag B nästa bollen så tappar lag A den bollen de hade vunnit och måste vinna två nya bollar på rad för att få poänget. När ett lag har fått poäng startar nästa runda med att lagen servar två bollar samtidigt. När man servar kan man skrika "boll" så att alla hör att det är en ny boll på väg.

FOTBOLLSVARIANTER

Pensionärsfotboll: Sätt händerna på knäna och spela på "precis" som vanligt.

Krabbfotboll: Se bild! Väldigt kul och bra träning för armarna!

Parfotboll: I båda lagen ska ni bilda par som två och två eller fler tar armkrok med varandra och som som sedan måste hålla ihop. Byt gärna par under spelets gång!

Konfotboll: Byt ut målen mot 4-6 stycken höga koner. Det går nu ut på att försöka välta motståndarens koner genom att passa eller skjuta ner dom. Lyckas laget välta en kon tar man över den kon som är träffad till sin egen sida för att försöka försvara den och sitt lags resterande koner. Alla spelare på plan agerar som utespelare.

Tips: Spela gärna med olika typer av bollar och släng in fler bollar i spel för att göra det extra händelserikt!

SMACKBOLL

I denna gren möts två lag. Börja med att göra en spelplan med två mål.

Lagen ska nu försöka göra mål på motståndarlaget genom att "smacka" bollen. En "smack" är att man pendlar med armen och smackar till bollen och säger" SMACK!" (mycket viktigt att man säger "smack") Så fort du har rört bollen måste en medspelare/motspelare röra/smacka bollen innan du får smacka igen. Du får alltså inte röra bollen två gånger i rad. Det är okej att skopa upp bollen och säga smack så att någon annan kan smacka på volley.

Vill man få ett mer aktivt spel kan man slänga in fler bollar på plan.

Du behöver: mål och en mjuk boll.