2. Bankkonto

EGET BANKKONTO

Med ett eget bankkonto kan man enkelt ha koll på lokalavdelningens ekonomi, ta emot bidrag samt betala räkningar. KRIK erbjuder alla lokalavdelningar att få ett Swedbank-konto med inloggning via Mobilt BankID eller via bankdosa.

SÅHÄR GÖR NI:

  1. Utse en av er i ledningsgruppen till ekonomiansvarig (detta görs i samband med uppstarten av er lokalavdelning.)
  2. Om denna person är Swedbank-kund sedan tidigare behöver ni skicka personnumret till den lokalavdelningsansvarige för att göra er behöriga till bankkontot. Om personen inte är kund hos Swedbank sedan innan behövs även en bild på personens ID.

FAQ

Hur loggar jag in?

När du blivit inlagd som behörig till bankkontot loggar du in via Swedbanks Internetbank. Använd ditt personnummer och Mobilt Bank ID.

Hur lägger jag till en ny mottagare?

Loggar man in med Mobilt BankID saknas behörigheten att lägga upp ny mottagare, därför behöver du ansöka om utökad behörighet vilket du gör enkelt via Swedbanks hemsida under Hantera tjänster --> Hantera Mobilt Bank ID --> Utökad användning --> Läs mer och aktivera.

Jag är privatkund i en annan bank. Hur lägger jag till en ny mottagare?

Om du är privatkund i en annan bank än Swedbank behöver du gå in på Swedbank och få en säkerhetsdosa för att kunna lägga till nya mottagare vid betalning.

Kan vi få bidraget överfört till församlingens bankkonto?

Om man väljer att inte öppna ett eget konto kan man få lokalavdelningsbidraget utbetalat till en församlings ungdomskonto. I uppstartsprocessen kommer man tillsammans med KRIK-kontoret överens om vad som blir bäst för just er.

Kan vi ha ett eget SWISH nr?

Ni kan enkelt skaffa SWISH för er lokalavdelning via Swedbanks Internetbank. Kontakta lokalavdelningsansvarige så hjälper vi er med det.

Måste vi spara kvittona?

Ja, se till att ha koll på och spara alla kvitton i en pärm.